Lindsay Adler: ‘Maak foto’s die een unieke ervaring bieden!’

Lindsay Adler is een bekende Amerikaanse fotografe. Ze schreef The Photographer’s guide to posing en je kunt haar komend weekend ontmoeten en aan het werk zien op Professional Imaging 2018. Daar geeft ze presentaties in het Adobe Theater en het Live Shoot Theater. Ze signeert elke dag haar nieuwste boek op de stand bij Van Duuren Media. Voorafgaand aan Professional Imaging stuurden we haar een aantal vragen, die ze vlak voordat ze in het vliegtuig naar Nederland stapt voor ons beantwoordde.

De boeken voor het signeren liggen klaar op de stand van Van Duuren!

Hoe ben je als fotograaf begonnen?
Lindsay Adler: ‘Ik ben al bijna mijn halve leven professioneel fotograaf. Ik begon voor het eerst met een camera toen ik nog nét geen tiener was. Het maken van foto’s gaf een extra band met mijn moeder en oma, die alletwee als hobby fotografie hadden. Toen ik 15 werd realiseerde ik me dat ik professioneel fotograaf wilde worden. Ik begon toen officieel mijn eerste bedrijf. Vanaf dat moment heb ik van alles gefotografeerd: zwangere vrouwen, journalistieke foto’s, trouwerijen, mode tot en met schoonheidscampagnes. Elk jaar probeerde ik beter te worden, iets dat ik nog steeds doe. Het gaat erom beter te begrijpen wie ik ben als fotograaf, waardoor ik mijn kunde beter voor mijn klanten kan inzetten. Hoewel ik op dit moment voornamelijk gespecialiseerd ben in mode en glamour, heb ik jarenlang als portretfotograaf in een klein stadje gewerkt een schoot ik een uitgebreide reeks onderwerpen.’

Wat heb je geleerd van je moeder en oma, die ook fotografen waren?
LA: ‘Ik heb van ze geleerd dat fotograferen leuk is. En nadat je de technische aspecten en het vak hebt eigengemaakt, gaat het om de passie die je voor deze vorm van kunst hebt.’

Een seminar van Lindsay Adler.

Hoe begon je met je lesgeven, video’s, instructies en boeken over fotografie? Wanneer ontdekte je dat je daar ook goed in was?
LA: ‘Ik probeer het soort boeken en lessen te maken waarvan ik wil dat ze bestonden toen ik begon met fotograferen. Ik fotografeer nu meer dan 17 jaar en ik was niet meteen een goede fotograaf. Ik heb het mezelf in de loop van de tijd met vallen en opstaan geleerd. Met mijn online-lessen, seminars en boeken probeer ik mensen te helpen door ze snelle oplossingen te geven voor de problemen die ik zelf ben tegengekomen. Ik ben geen boeken gaan schrijven omdat ik dacht ‘daar ben ik ook wel goed in’, maar omdat mensen verschillende manieren hebben om dingen in zich op te nemen. De een leert beter uit een boek, de ander beter met een video en ik wilde zoveel mogelijk mensen met mijn kennis bereiken.’

Waaruit bestaat je publiek?
LA: ‘Mijn publiek voor die educatieve boeken en video’s bestaat uit fotografen die passie voor hun hobby of werk hebben en die hun vak beter willen beheersen! De mensen die mijn seminars, trainingen volgen en mijn boeken lezen zijn meestal geen beginners, maar goede amateurs en professionele fotografen.’

De concurrentie

Hoe kun je je onderscheiden van de competitie, van je concurrenten?
LA: ‘Een stijl van een fotograaf is de unieke visie of manier van zien waarmee hij of zij de wereld bekijkt. Het is vaak een combinatie van sfeer, kleurenpalet, onderwerpkeuze en nog wat andere aspecten. Door die unieke stijl herinneren mensen zich jouw foto’s en trek je het soort klanten aan die willen wat jij te bieden hebt. Maar de manier waarop je jezelf in de markt zet – marketing – kan ook helpen om je te onderscheiden van andere goede fotografen.

Je eerste boek uit 2010 ging over online marketing en sociale media. Inmiddels is het 2018, wat is er ondertussen veranderd?
LA: ‘Ik denk dat die sociale media fundamenteel hetzelfde zijn gebleven. Het gaat om goede content, en het ‘in gesprek gaan’ met je doelgroep. Het zijn twee dingen die eigenlijk voor elk platform opgaan, dus ook op sociale media.’

Iedereen is tegenwoordig fotograaf. Hoe moet je omgaan met een markt die zo verzadigd is?
LA: ‘Wees geen koopwaar! Verkoop niet het feit dat je foto’s maakt. Maak in plaats daarvan foto’s die een unieke ervaring bieden. Je maakt iets met jouw visie. Als je iets unieks biedt, ben je niet langer in competitie met de massa. Ik maak me nooit druk om het gegeven dat ‘iedereen’ fotograaf is sinds ik een merk en product heb gecreëerd, die niet iedereen kan namaken.’

Wat vind je van smartphonefotografie?
LA: ‘Het is een bruikbaar gereedschap voor me om speciale momenten in mijn leven vast te leggen. Ik gebruik het niet in mijn professionele werk behalve om foto’s ‘behind the scenes’ te laten zien.’

Heb je een paar tips waarmee je mensen makkelijk kunt laten poseren?
LA: ‘Poseren is een combinatie van de lenskeuze, camerahoek, lichaamspositie en de interactie van de fotograaf en zijn of haar model. Je moet doorkrijgen hoe al deze elementen met elkaar samenhangen. Een pose die ‘OK’ is, veranderd misschien in een heel goede pose door bijvoorbeeld een hand net iets anders te plaatsen. Het zijn soms heel kleine dingen. Mijn beste suggestie is om de dingen te leren die een pose verpesten en daarnaar op zoek te gaan in je eigen foto’s. Als je dat soort fouten kunt leren voorkomen ben je een eind op weg naar betere, natuurlijker poses.’

Hoe ga je om met mensen die gespannen zijn voor een foto? Hoe krijg je ze ontspannen?
LA: ‘Het ligt misschien voor de hand, maar ik help mensen ontspannen door echt om ze te geven en een gesprek met ze aan te gaan. Ik vertel ze dat ik weet hoe kwetsbaar ze voor de camera zijn en dat ik goed voor ze zal zorgen! Ik wil dat ze ontspannen zijn, er ontspannen uitzien en genieten van deze ervaring.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.