Problemen met de Windows 10 Anniversary Update

Bij elke update van software die je doet kun je problemen verwachten. Hoe vaak de software van te voren ook getest is, er is geen garantie dat een update vlekkeloos verloopt. Zeker niet de ingrijpende updates van besturingssystemen. Zo ook de Anniversary Update van Windows 10. Bij mij verdwenen in ieder geval de HFS+-schijven van mijn desktop.

Je leest vaak dat het verstandig is om een week of wat te wachten voordat je zo’n ingrijpende update installeert. Bij Microsoft Windows 10 kreeg ik hem gewoon op 3 augustus. Geen uitstel, vond Microsoft blijkbaar. Na de update leek alles – voor zo ver je kunt zien natuurlijk – goed te werken. Ik las ook geen alarmerende berichten over problemen met de update. Nu ja, ik las ergens wel dat de ‘Windows 10 Anniversary Update Borks Dual-Boot Partitions’, waarbij ik even niet wist wat Borks was, maar in het bericht las ik dat er complete partities van harde schijven waren gewist en/of waren verdwenen. Klonk niet echt fijn, maar bij mij leek alles goed te werken.

HFS+

Toen ik met Goodsync een back-up wilde maken van mijn nieuwste foto’s naar een van de schijven aan mijn Dell XPS, gaf die applicatie aan dat de back-up-schijf niet aanwezig was. Huh? Ik zag de schijf wel – Windows zag een schijf – maar de schijf zelf verscheen niet op de desktop. Was ie kapot? Ik hing de schijf aan mijn Mac en daar verscheen hij wel op de desktop. Het was een van mijn HFS+-schijven, een schijf geformatteerd op de manier van het Mac OS. Voor het kunnen werken met HFS+-schrijven gebruik ik Paragon HFS+ en dat leek niet meer te werken. Het zou toch niet zijn dat de verjaardagsupdate van Windows 10 de ondersteuning voor HSF+-schijven had verkloot?

Kijk maar even in het register en maak een  services-logbestand, vroeg de support van Paragon.

Kijk maar even in het register en maak een services-logbestand, vroeg de support van Paragon.

Paragon support

Ik installeerde HFS+ opnieuw, maar nog steeds geen harde schijf te zien. Online was er niets te vinden over problemen. Ik vond wel wat meer sites die schreven over problemen met de update. Dan maar naar de support van Paragon. Het was weekend, dus kreeg ik pas maandag antwoord. Of ik de software wel had geactiveerd? Zeker wel. Of ik met Regedit even in het register wilde kijken en een serviceslog wilde maken. Wat ik ook deed, de software wilde niet werkend worden. De volgende ochtend – dinsdag – kwam er ineens een update van de Anniversary update. Daarna de-installeerde ik HFS+ nog een keer, installeerde het opnieuw en verdomd, het werkte weer. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Cumulatieve update

Een week na de Anniversary Update is er dus nu de First Public Cumulative update van Windows 10. Wat er in die update zit? lees het HIER maar. Er staat niets in over problemen met harde schijven. Tijdens mijn zoektocht naar problemen met de Anniversary update vond ik wel een aantal sites met adviezen voor het oplossen van problemen die je kunt krijgen bij het installeren van de Anniversary Update. Bijvoorbeeld wat je moet doen als je update halverwege is blijven steken, over problemen met drivers, dat soort dingen. Lees het HIER.

Had ik het HFS+-probleem kunnen voorkomen? Ik denk het niet. Paragon, de makers van de software, hadden ook niet een-twee-drie een oplossing. Ik denk dat het de update ná de Anniversary Update is geweest,die het probleem heeft opgelost. Zeker weet ik dat niet. Een probleem oplossen bij je computer? Het blijf zwarte kunst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.